h1

De lijst van Zeist – hanen en hennen

24/02/2010

Vandaag lag ie in de brievenbus: de officiële ‘Kandidatenlijsten voor de verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist op woensdag 3 maart 2010’.

En ik sta er echt op. Officieel. Voor het eerst van mijn leven kan ik op mijzelf stemmen.

verkiezingslijst ZeistDaar heb ik even van genoten.

Vanmiddag kreeg ik een link doorgestuurd van een vreselijk filmpje van zingende vrouwelijke kandidaten voor de gemeenteraad van Roermond. Nee, ik zoek het niet meer op, maar ze zongen vals, het was gekunsteld en het centrale middelpunt was de mannelijke burgemeester. Daar wil ik niet bij horen.

Maar het maakte wel dat ik nog eens goed naar de lijst van Zeist keek – waar staan de vrouwen en hoeveel zijn het er?
Ik sta zelf op plaats 6 dus voor het gemak heb ik dat getal aangehouden: als iedere partij 6 zetels zou krijgen, om hoeveel vrouwen gaat het dan?

PvdA – 4 mannen, 2 vrouwen
VVD – 4 mannen, 1 vrouw (dat is dan wel de enige vrouwelijke lijsttrekker)
CDA – 4 mannen, 2 vrouwen
Groen Links – 4 mannen, 2 vrouwen
Sesyt.nu – 4 mannen, 2 vrouwen
D66 – 4 mannen, 2 vrouwen
SP – 6 mannen
CU/SGP – 5 mannen, 1 vrouw
Pro Zeist – 4 mannen, 2 vrouwen
(H)eerlijk Zeist, 5 mannen, 1 vrouw

Over de hele lijst genomen varieert het aantal mannen tussen de 82% (CU/SGP) en 61% (D66 en (H)eerlijk Zeist). Op zich is het in de top dus nog redelijk vrouwvriendelijk.
Nu komen natuurlijk niet van iedere partij de eerste 6 in de Raad. Op basis van de huidige zetelverdeling is het beeld schever: er zouden slechts 6 van de 33 zetels worden bezet door vrouwen. (Volgens de website van de gemeente Zeist zitten in de oude raad 10 vrouwen).

Dus hoop ik op twee dingen: een verschuiving in de verdeling over de partijen.
En voorkeurstemmen, veel voorkeurstemmen voor vrouwen.

2 reacties

  1. Percentages kloppen niet helemaal. Op basis van haar eigen blog varieert aantal mannen nl vanaf 100% bij de SP. Overigens is het nemen vd 1e 6 erg willekeurig. Neem je de bv 1e 5 kandidaten dan scoort D’66 net zo slecht/goed als de ChristenUnie/SGP. Goochelen met cijfers dus!


  2. Beste Wouter,

    Dank je wel voor de reactie op mijn weblog.

    Het was zeker niet mijn bedoeling om bepaalde partijen er uit te lichten – over het geheel genomen lopen de percentages bij de verschillend partijen niet eens zo uit elkaar. D66 is ook niet veel anders dan de rest.

    En ja, de eerste zes nemen is willekeurig maar gebaseerd op twee dingen: ik sta zelf op nummer 6 en de grotere partijen in de raad zitten gemiddeld zo rond de 6 zetels. Vandaar.

    Ik heb ook aangegeven hoe de raad er uit zou zien als je de huidige zetelverdeling zou aanhouden (en geen rekening houdt met voorkeurstemmen natuurlijk) – ook dat geeft het beeld van een, naar mijn mening, oververtegenwoordiging van mannen.
    Want uiteindelijk ging het er om dat naar mijn mening meer vrouwen actief zouden moeten zijn in de politiek. Dat er meer evenwicht komt in de kandidatenlijsten, in ieder geval tussen mannen en vrouwen.
    Omdat ik er van overtuigd ben dat iedere organisatie baat heeft bij een evenwichtige verdeling van mannen en vrouwen. In alle functies.
    En omdat goed voorbeeld goed doet volgen.

    Mocht er toch iets echt mis zijn met mijn berekeningen dan hoor ik het graag. Maar gezien het bovenstaande zal het aan de essentie van mijn observatie en conclusie waarschijnlijk niet veel veranderen.

    Veel succes bij de verkiezingen!



Geef een reactie

