h1

De nieuwe media en de Gemeente Zeist. Lees en huiver!

21/02/2010

Komende week verspreidt de Gemeente Zeist huis aan huis kaarten om vooral jongeren op te roepen te gaan stemmen op 3 maart. Mooi initiatief maar wel heel curieus uitgevoerd.

Hoe zou het gegaan zijn op het gemeentehuis in Zeist?
“We willen vooral jongeren bereiken, hoe pakken we dat aan?”
“Ik  heb thuis even gevraagd en mijn zoon zegt: internet, een eigen site, twitter, sms.”
“Ja, ja. Daar heb ik wel eens van gehoord maar geen idee hoe het werkt.”
“Laat dat maar ons over burgemeester, wij zijn tenslotte van de afdeling Communicatie!”

En dit is het resultaat. Een ‘coole’ gedrukte kaart vol nieuwe media. We beginnen bovenaan met de website.

ZeistLink

Een stemblog, dat is leuk! Meteen even kijken op http://www.zeistLink.nl!
Die bestaat dus niet.

Maar je kan kennelijk wel chatten met de burgemeester. Dat spellen we dan wel als Burgermeester want spelfouten maken is jong en hip. Of uh, vet cool. Of zo.

Burgermeester-twitter

Chatten met burgemeester Janssen? Zou hij een twitteraccount hebben?
Helaas, geen burgemeester of burgermeester op Twitter te bekennen.

Laten we vooral niet vergeten dat ouderen ook kunnen chatten.

senior-twitter

Ja, ja. En Carla is natuurlijk heel erg geïnteresseerd in de voorzieningen voor jongeren…..

“Wacht even, moeten we ook niet iets met MSN doen? Dat doet mijn dochter ook de hele dag: MSN-en.”

Zeist-msnt

Ik weet het niet hoor maar al die jaren dat ik MSN gebruik heb ik nog nooit ‘Re@’ gezien. Bij Twitter wel en ach wat scheelt het zullen we maar zeggen.

De poll! Waren we bijna een poll vergeten. Zoiets interactiefs hoort er natuurlijk bij. Het is dan wel op een briefkaart en je kan het wel invullen en dan gebeurt er niets mee. Maar een poll hoort erbij!

papier-poll

We hebben nog een stukje wit over, wat dachten jullie van een mobiele telefoon? Maar dan wel heel jeugdige tekst…

phonechat

Gelukkig vindt ook de gemeente dat we het allemaal met een knipoog moeten bekijken. Dus zetten ze er voor de zekerheid dit bij:

smiley

Gemeente Zeist: willen jullie dat nooit meer doen? Dingen doen waar jullie geen verstand van hebben?

En voor wie het niet gelooft kan het hier zelf bekijken!

17 reacties

  1. Ongelofelijk! Ik zou bijna denken dat het een verkiezingsstunt is!


    • Dank zij Twitter en GeenStijl weet half Nederland er nu van… het was niet al stunt bedoeld neem ik aan maar onderhand wel geworden!


  2. Geld verspilling, hoeveel ambtenaren hebben daar hoe lang aangewerkt? Het is toch al dieptriest gesteld met de website van Zeist. En als je de burgemeester een mails stuurt duurt het een week voor je antwoord krijgt, terwijl je al die tijd niet weet of hij ontvangen is.
    Ik neem aan de de jongeren kaart huis aan huis verspreid wordt:)
    Success met de campagne,
    groetjes,
    Robert


    • Beste Robert,

      Hoog op mijn lijstje “Voor als ik gekozen wordt” staat het verbeteren van de communicatie. Op zich is verbeteren niet zo moeilijk want er is heel erg veel te winnen!
      Ik hoop dat je mij er na 3 maart op aan mag spreken.


    • Beste Robert,

      Prijs jezelf gelukkig! Je krijgt ANTWOORD van de burgemeester? Binnen een week? Wow! Hier in Leiden krijg je van de eerste de beste ambtenaar nog niets terug. Politici en ambtenaren voelen zich totaal niet dienstbaar aan de bevolking, zoals het hoort. Dat is wel het speerpunt van onze campagne: de stad, de straten, de openbare ruimtes, zelfs de economie en ‘de staat’ – die zijn van jou.


  3. zit hier nog een reclamebureau oid achter? zoja, dan maken ze hiermee hele slechte reclame voor zichzelf.
    het idee is wel goed van zeist, jongeren bij de verkiezingen betrekken. onze gemeente heeft weer een stel ‘ouw vellen’ uit de kast getrokken om mensen te trekken. daar heeft de jeugd niks mee.


    • Ik heb begrepen dat er inderdaad een professioneel bureau bij betrokken is. Maar eerlijk is eerlijk: een product is uiteindelijk zo goed of zo slecht als de opdrachtgever.
      En de opdracht (ik neem tenminste aan dat dat zo was) “Lok de jongeren naar de stembus” is natuurlijk heen makkelijke.
      Nou ben ik natuurlijk niet de doelgroep – laten we hopen dat het niet meer kwaad dan goed doet!


  4. Volgens mij zijn ze vergeten dat je 18 moet zijn om te mogen stemmen. Fail!


  5. Gemeente Zeist,

    Meer dan 3 weken geleden problemen met parkeren in de buurt. Uitrit van garage voor de zoveelste keer geblokkerd. Gevraagd om overleg met wijkagent om oplossingen te bedenken. Nu nog geen enkele reactie.
    Regenwater loopt slecht weg. Riool voert niet genoeg af. Speelt al meer dan een jaar.
    Inspraak over nieuwbouw kantoorkolos van de PGGM in onze achtertuin, inspraak is wassen neus.Al ons vrije uitzicht weg en privacy alleen nog met gordijnen dicht.
    Zo kan ik nog wel even doorgaan. En dan wel doen alsof je bij de tijd bent met internetgebruik. Liegen als overheid lijkt mij toch wel zeer ernstig.


    • Beste Jan,

      Mocht ik 3 maart gekozen worden, hou me dan op de hoogte. De raad is er dan niet voor individuele gevallen maar er is duidelijk sprake van een zeer slechte trend als het gaat om communicatie en inspraak van burgers.
      Feedback mag altijd maar zeker als je straks stemt op lijst 6, plaats 6…🙂


  6. Au! Intentie is goed maar waarom dan geen professional(s) uitnodigen die er wel verstand van hebben? En maak het onderdeel van uw strategie (niet alleen met de verkiezingen, maar van uw corporate communicatiestrategie).

    @gemeenteZeist Doe maar een belletje dan kom ik graag een sessie houden over waar het verkeerd ging en hoe het ook kan. #inspiratiesessie #durfteleren #durftevragen #kennisismacht


    • Die weg naar de hel he? Ik ben bang dat dit redelijk symptomatisch is voor de Gemeente Zeist – ze bedoelen het vast goed (en anders blijf ik daar optimistisch naief in geloven) maar ze snappen niet echt dat communiceren te maken heeft met luisteren en je kunnen verplaatsen in een ander.
      Er is heel wat te winnen daar.


  7. Op zich goed om sociale media aan te kondigen met geprinte media, ik geloof wel dat er een middelenmix nodig is om een boodschap over te brengen. Alleen had men in Zeist wel wat beter na kunnen denken over de boodschap van de kaart en het doel dat men wilde bereiken. Gaan jongeren daadwerkelijk meer stemmen als ze vooraf aan een poll hebben meegedaan? Ik vermoed dat het menselijk brein het meedoen aan zo’n poll al als een “voltooiing” van een intentie ziet, waardoor de prikkel om echt te gaan stemmen mogelijk zelfs kleiner wordt.


    • Marise, je hebt gelijk maar mijn belangrijkste bezwaar is dat ze iets doen dat niet bij ze past. Zeist is communicatief al niet zo sterk en nieuwe media al helemaal niet.
      In de Zeister politiek wordt er zeer bescheiden geblogt en getwitterd – en voor een groot deel alleen vanwege de verkiezingscampagne. Dat is helemaal niet erg maar dan moet je niet doen alsof.
      Authentiek zijnen inderdaad goed nadenken over wat je boodschap nu eigenlijk is.


  8. Voor de geoefende social mediapeeps is het natuurlijk gesneden koek hoe je je campagne kunt verjongen met gebruik van slimme online communicatiemiddelen. Très social. Maar ja. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Er zijn communicatieafdelingen bij de vleet waarbij men wel ‘iets met social media wil’ maar nog niet wat. Want het lijkt ook nog wel eens eng. Volstrekt onterecht uiteraard, maar om nu zo out of the blue te beginnen met social media zonder even eerst vergelijkend warenonderzoek te doen…dat is natuurlijk wel wat naïef. Maar ach. Hulde voor de poging, alleen de uitvoering is wel sneu.


  9. Zie dat er al veel reacties op gekomen zijn haha.

    Dit doet gewoon zeer aan mijn ogen! Wat een mislukte actie.. Erg jammer!


  10. […] Doorzonwoning Een zonnig doorsnee leven in doorzonwoning met een man en een hond. En een haan, twee kippen en drie kuikens in de tuin. « De pscyhologica van de brievenbus Hoe bereik ik mijn doelgroep (niet) 28/02/2010 Hoe de gemeente Zeist probeert heel cool de jeugd te bewegen om te gaan stemmen heb ik hier al uitgebreid beschreven. […]



Geef een reactie

