h1

Geheugen – relativiteitstheorie

01/01/2010

Ik kan herinneren als de beste maar koppelen aan een jaar is voor mij een kwestie van theorie en relativiteit. Met een aantal ankerjaren en wat rekenwerk kom ik meestal wel een heel eind.

Mijn geboortejaar 1961 is het eerste ankerjaar, in 1967 verhuisden we, in 1972 ging ik naar de middelbare school en in 1979 haalde ik daar mijn diploma. 1985 was het jaar dat ik trouwde, geopereerd werd en mijn eerste echte baan begon. 1987 en 1988 werden de kinderen geboren. Daarna wordt het lastiger. Het jaar van mijn scheiding? Toen was de jongste nog net geen vier en dus moet het 1992 zijn geweest. Van baan veranderd? Oei, ik was daar ruim een jaar toen het werd overgenomen en dat was voor het de jaarwisseling naar 2000 (het Y2K met alle verwachtingen van instortende computersystemen) dus dat zal dan wel 1998 geweest zijn.
2003 is weer stevig ankerpunt: toen leerde ik de baas van de hond kennen.

Met die jaartallen moet ik het doen. Hoe lang woon ik nu in Den Dolder? We verhuisden een jaar nadat we elkaar leerden kennen dus dan is het 2004. Dat het rond 1 juli was weet ik dan wel weer precies.
Die blindedarmoperatie? Ik was 14 want mocht kiezen tussen kinderafdeling en volwassenenzaal, ik gok dus op 1975.
En januari 1979 was een strenge winter want mijn school brandde af in de kerstvakantie. De heel school kwam samen in de Zenderkerk en velen waren op de schaats – er lag ijs op de straten zo dik dat je echt kon schaatsen. En in de oude, leegstaande lagere school in Laren waar we als eindexamenklassen werden ondergebracht  waren de leidingen van de verwarming kapotgevroren (en de ramen waren dichtgeschroefd – dat was om te voorkomen dat de zigeunerkinderen die er les hadden gehad daardoor zouden ontsnappen. Kijk dat soort dingen onthoud ik nou zonder problemen).

Mijn oma had een fenomenaal geheugen. Ze is 98 geworden (geboren in 1902 en overleden vlak na de invoering van de Euro dus in 2001) en wist niet alleen nog veel van vroeger maar ook van veel recenter de datum en jaar van allerlei gebeurtenissen. ‘Mag ik jouw geheugen als je dood bent’ vroeg ik haar vaak. Ze vond het goed maar kennelijk rustte daar ook successierechten op en moet ik het nog steeds doen met mijn relativiteitstheorie.

2 reacties

  1. Beste Ingrid, kleine correctie, de invoering van de Euro was op 1 januari 2002 (1 dag voordat ik naar india vertrok, waar de gulden nog gewoon kon worden omgewisseld en de euro nog niet bestond dat jaar😉 )

    Succes met de campagne en de verkiezingen.


    • Zo zie je maar weer – het is nog relatiever dan ik dacht!
      Bedankt voor het rechtzetten!



Geef een reactie

