h1

Kitsch Kerst

28/12/2009

Vierde Kerstdag

In Wongema in Hornhuizen vierden ze op maandag 21 december het Midwinterfeest – met gezelligheid, eten, drinken en vuur werd het einde van de donkere dagen gevierd. Vanaf nu worden de dagen weer langer.
Het is dat het zo sneeuwde en dat midwinter op een maandagse werkdag viel maar anders waren we er graag bij geweest.
Als feestdag klink het veel logischer en leuker dan kerst – dat toch meer een verheidenst verchristelijkt heidens feest is. Het door de kerk geannexeerde winterfeest dat op zijn beurt weer door de commercie is overgenomen.

Maar omdat ik mij iedere keer voorneem om me alleen druk te maken om zaken die ik kan veranderen gebruiken wij kerst als aanleiding om met familie en vrienden gezellig te genieten van lekker eten. Gewoon lekker eten en geen zes gangen en liflafjes.
Geen kerstboom (“ja leuk, gaan we zitten kijken naar een boom die dood gaat” aldus de baas) maar op het laatste moment toch maar goudkleurige kertversiering in de kamerplanten en wat extra waxinelichtjes.

Ik heb maar één kersttraditie en dat is deze schaal:

Ooit goedbedoeld toegestuurd gekregen door een Amerikaanse collega, drie werkgevers geleden, vanwege verleende hulp bij een of ander project.
Zo lelijk dat ie bijna mooi wordt. Zo lelijk dat het bijna karakter heeft.
Zo kitsch dat ie bij kerst past. Deze schaal is eigenlijk gewoon onze kerst.
Ieder jaar blijft ie ons verrassen en ieder jaar ga ik trots rond met mijn schaal met lekkere dingen.


En ieder jaar berg ik hem met evenveel plezier weer op.

Geef een reactie

