h1

Open brief aan de Volkskrant

07/12/2009

Beste Volkskrant,

Jarenlang ben ik al abonnee maar op 24 januari 2010 is dat afgelopen. We delen een lang verleden samen. Opgegroeid met Het Parool thuis en na het samenwonend op eigen benen gaan staan met de Gooi- en Eemlander werd het gauw een gewoonte om op zaterdag de Volkskrant te kopen als aanvulling en niet lang daarna stapten we over op een abonnement.

Meer artikelen, meer diepgang en een goed cryptogram.

Vlak na mijn scheiding schrapte ik alle extra’s uit het budget en moest ik het een tijdje zonder krant doen. Maar het was een van de zaken die het eerste weer terug kwam toen het financieel allemaal mee bleek te vallen.

Met als link het cryptogram klikt het zelfs op een dating site en lezen we al jaren iedere ochtend samen de krant en vullen op zaterdag samen de vakjes in.

Dan begint de bezorgingsellende: regelmatig is er nog geen krant bezorgd als we even voor achten de deur uitgaan. En een ochtendkrant  ’s avonds lezen is echt mosterd na de maaltijd. Ik bel iedere keurig weer het geautomatiseerde systeem maar dat levert niet veel op. Ik zoek naar een adres op de site zodat ik een email kan sturen maar er zijn alleen telefoonnummers. Met keuzemenu’s en geautomatiseerde afhandeling.

Na weken geven we het op en besluiten ons maar neer te leggen bij het gegeven van de bezorging en over te stappen op een digitaal abonnement en een echte krant op zaterdag. Op zaterdag slapen we tenslotte toch uit dus dan luistert de bezorgingstijd minder nauw.

Ik bel met de servicelijn en worstel me door een menu met cijfers heen, kom af en toe in het niets terecht, bel weer opnieuw en via een ander cijfer krijg ik een aardige man aan de lijn. Ik geef door dat ik mijn abonnement wil omzetten en lucht meteen mijn hart over het feit dat op bezorgklachten helemaal niet gereageerd wordt, ook niet als je een paar keer achter elkaar belt. “Ja, dat zijn wij niet, dat is de bezorging. Maar als u echt iemand wilt spreken moet u gewoon uw postcode niet goed inspreken. Dan kunnen ze het niet verwerken en wordt u doorverbonden naar een medewerker.”

Ik ben er stil van, wat een uitgekiende service….

Maar mijn abonnement wordt omgezet. De krant online lezen bevalt niet echt maar gelukkig hebben we de krant op zaterdag nog. Meestal tenminste want de bezorging hapert nog steeds. En ik toets en spreek nog steeds braaf mijn klachten in.

Den krijg ik een bericht of ik mee wil doen aan een onderzoek omdat ik mijn abonnement heb opgezegd. Nou dat wil ik wel: misschien kan ik nu mijn boodschap wel over het voetlicht krijgen. Ik ben nu eenmaal optimistisch en wellicht soms wat naïef van aard.

Het is bij de Volkskrant nog niet echt doorgedrongen dat het omzetten van een abonnement wat anders is dan echt opzeggen, want ik krijg een hele reeks vragen waarom ik opgezegd heb en wanneer ik dat eventueel weer zou willen herzien. Maar aan het eind is er ruimte voor opmerkingen en daar maak ik gretig gebruik van. Ik vertel het hele verhaal over hoe ik eigenlijk heel graag iedere dag zou willen beginnen met mijn vertrouwde papieren krant maar dat dit niet wil lukken door een slechte bezorging. Op mijn weblog heb ik mijn hart ook al gelucht dus die link komt er bij.

Nu zal ik toch wel iets horen denk ik dan, al is het maar een bedankje voor de feedback en de moeite.

Maar nee hoor, niets.

Twee weken geleden op zaterdag vertrekken we om kwart over negen voor een weekendje weg en we verheugen ons op de krant voor onderweg. Niet dus, weer geen krant.

Dat was de druppel.

Ik bel weer op en zeg mijn abonnement nu helemaal op. Nog steeds met pijn in het hart en tegen mijn zin. De servicemedewerker vraagt naar de reden van opzegging. Ik lucht mijn hart. Hij zegt “O. Dan loopt uw abonnement per 24 januari af.”

Vandaag hoor ik dat het lezersbestand van de Volkskrant achteruit gaat en er flink gesneden gaat worden in de redactie.

Ik wil graag een krant, de Volkskrant, en wil er ook nog graag voor betalen.

De Volkskrant wil lezers en inkomsten.

Wie snapt het nog?

Ik niet.

Geef een reactie

