h1

Gemeenteraad – Creatief?

05/12/2009

Afgelopen dinsdag, de zitting van de gemeenteraad in Zeist. Om half acht start eerst de Ronde Tafel waar onder meer het Wijkgericht werken aan de orde komt, daarna de reguliere raadsvergadering.

Op de publieke tribune zitten her en der mensen en ik probeer in te schatten wat hen hier brengt. Voor mij zitten twee mensen die elkaar en kennelijk ook andere mensen kennen. Ze praten met elkaar, steken af en toe een hand op en groeten een voorbijganger. Ik concludeer dat het ambtenaren zijn die betrokken zijn bij de stukken en verslagen die aan de orde zijn bij de Ronde Tafel.
Ik denk een beter plekje gevonden te hebben aan een tafel maar wordt vrijwel meteen enthousiast vriendelijk  gevraagd of ik van de pers ben. En ik schuif weer terug naar mijn stoel op de tweede rij.

Intussen komen gemeenteraadsleden binnen, herkenbaar aan het bord met hun naam en partij onder de arm.
Op de rij achter mij schuiven twee meiden aan, ze zijn hier voor het eerst en moeten een verslag maken voor het vak Beleid van hun opleiding Social Work.

De Ronde Tafel begint en er blijken drie zogenaamde insprekers – vanuit de woningcorporaties, Meander/Omnium en een bewoner van een van de wijken. Fractieleden stellen vragen naar aanleiding van het rapport over het wijkgericht werken, de insprekers antwoorden, er wordt gevraagd waar de wethouder is (tijd vergeten), nog meer vragen, nog meer antwoorden.
Wat bij mij vooral blijft hangen zijn de lange, omstandig geformuleerde vragen (wat was nou eigenlijk de vraag en aan wie) en het jargon. De termen wijkgericht werken, wijkvisie, buurtvisie, wijkteam, buurtagenda, wijkteams en instrumentenpalet lijken zelfs de professionals door elkaar te halen.

De meisjes achter mij kijken en luisteren  geinteresseerd maar kunnen het duidelijk niet echt volgen. De door mij aangeboden geprinte (en gelezen!) stukken  worden dankbaar aangenomen. Geen idee of het echt helpt maar wie weet. Na afloop praat ik nog even met hen na, over hoe de procedure nou in elkaar zit en hoe het verder gaat.

Wat mijzelf vooral bij blijft is verbazing. Wijkgericht werken is bedoeld om burgers bij beleid, bestuur en uitvoering te betrekken op het niveau van de eigen leefomgeving. Vanuit de gemeente worden daar professionals mee op pad gestuurd – politie, ambtenaren, opbouwwerk, medewerkers van de woningcorporaties. Met goede bedoelingen komen er dan stuurgroepen, inloopspreekuren, buurtagenda’s, buurtvergaderingen, budgetten, uitnodigings- en informatiebrieven.
In het rapport wordt de teleurstelling uitgesproken dat het vooral de oudere, blanke Nederlanders zijn die participeren. De jeugd, nieuwe Nederlanders, bejaarden: zij zijn er niet bij. Er was ook meer verwacht van de soorten oplossingen die zijn aangedragen, er was meer creativiteit en out-of-the-box-denken verwacht.

In mijn werk heb ik te maken met databases en een belangrijke kreet daar is ‘rubbish in, rubbish out’. Met andere woorden: wat je er in stopt, krijg je ook terug.
Het wijkgericht werken in Zeist is zeker geen ‘rubbish’ maar als je creatieve en originele resultaten wilt hebben, zul je dat er toch ook zelf in moeten stoppen.

De meiden achter mij hadden best mee willen praten over hun eigen wijk maar voelen zich absoluut niet aangesproken door een algemene brief of bijeenkomst. Laat staan een inloopspreekuur om 10 uur ’s ochtends.

Los van het feit dag je pas aan inspraak van bewoners moet beginnen als je ze ook echt serieus neemt. Niet om een mening vragen en dan eenzijdig beslissen dat het deel dat je niet aanstaat maar weggelaten moet worden.
Niet iedereen kan altijd zijn zin krijgen, compromissen zijn onmisbaar maar zijn wel het gevolg van een dialoog en respect. Ik zie het wel zitten, dat gemeenteraadslidmaatschap!

Geef een reactie

