h1

Originele details

27/07/2009

Wanneer bij te koop staande huizen in de omschrijving wordt gesproken van ‘originele details’ betekent dat meestal opletten geblazen. Dan gaat het vaak om verouderd sanitair, scheve kozijnen en/of zeer aan vervanging toezijnde elektrische bedrading.

Onze doorzonwoning heeft originele details die in een andere categorie vallen. Het zijn namelijk een aantal typische jaren zestig details nu oud genoeg zijn om van ouderwets over te stappen naar de categorie ‘nostalgisch’ en ‘karakteristiek’.

Een stoepje met tegeltjes, een doorgeefluik van de keuken naar de kamer en nog echte openslaande deuren in plaats van een schuifpui. Bijvoorbeeld.

Ik hou daar van. Misschien ook wel omdat het voor een deel doet denken aan de flat en het huis waar ik in ben opgegroeid en waar ik ook nog de gevlamde grijze tegeltjes op de vloer van de wc van kan uittekenen. En ondanks de later verbouwingen zie ik de schoorsteenmantel met van die ruwe gelige tegels nog voor me – vanwege de centrale verwarming was die al snel verdwenen trouwens.

Onze doorzonwoning heeft echter een origineel detail dat ik niet kende van vroeger.

Het bevindt zich aan de achterkant van het huis en is een metalen strip met gaatjes en inkepingen aan de bovenkant en kan opgeklapt worden tegen de muur maar dat doen we eigenlijk nooit.
Toen ik hier kwam wonen had ik geen idee wat het was. Maar nu wel.

Vanuit het slaapkamerraam kun je er kleerhangers met te luchten of te drogen kleding aan hangen. Door de ruim overstekende dakgoot hangt het daar redelijk beschermd tegen regen.

Handig!

Geef een reactie

