h1

Het is moeilijk om ouderwets te zijn

06/07/2009


Zo ziet bij ons de zaterdag er vaak uit: als het even kan buiten, met wat te drinken, in dit geval ook wat te snacken, en als belangrijkste onderdeel de Volkskrant. Met als belangrijkste onderdeel daarvan het magazine en de cryptogram.

Ik vind het heerlijk om ’s ochtends ouderwets de krant te lezen ook al heb ik het meeste echte nieuws al gehoord op de radio of gezien op de site van bijvoorbeeld de NOS.
In de papieren krant snel ik de koppen, lees hier en daar een artikel en wordt mijn aandacht getrokken door stukken en columns die niet direct in mijn interessegebied liggen maar die op deze manier toch lees. Dat gebeurt op een internetsite toch minder.

Jarenlang ben ik zo de dag gestart: met de Volkskrant en een cappucino. Verleden tijd helaas, het abonnement is opgezegd. En niet omdat het te duur werd of te ouderwets. De aanleiding was de late bezorging. Op zaterdag luistert dat niet zo nauw maar als door de week de krant bezorgd wordt op het moment dat je in de auto stapt om naar het werk te gaan – dan is de boom echt voor niets gestorven.

De te late bezorging keer op keer melden via het formulier op de website leverde niets op. Niet eens een reactie van de Volkskrant, laat staan dat de bezorging beter werd.
Na zo’n twee weken ergernis belde ik het servicenummer. Als je wilt klagen over de bezorging kom je niet verder dan een bandje dus koos ik voor abonnement veranderen.
De jongen aan de andere kant van de lijn was aardig, kon vanzelfsprekend niets doen aan de bezorgklacht maar wilde op mijn verzoek wel het abonnement omzetten naar door de week digitaal en op zaterdag de papieren krant. Dat was ergens in mei.
Natuurlijk had ik weer niet gevraagd wanneer het in zou gaan maar per 1 juli leek een logische datum. En inderdaad: op die dag lag er geen krant meer in de bus.

En op 2 juli viel de bevestigingsbrief in de bus waarin de Volkskrant met genoegen constateert dat ik gekozen heb voor een Volkskrant Direct abonnement. Volkskrant Direct? Dat klinkt niet helemaal goed. ‘Even checken en je weet het’ – ja hoor, dat betekent alleen maar digitale krant, ook op zaterdag.
En op zaterdag (en zondag ook trouwens) kun je alleen maar klagen tegen een muur want dan is de serviceafdeling gesloten.
Morgen maar weer eens bellen.

Ik blijf het wel raar vinden dat klachten en verandering van abonnement zo weinig reactie teweeg brengen. Vinden ze bij de Volkskrant hun langdurige abonnees eigenlijk wel belangrijk? Of mag ik blij zijn dat ik nog mag betalen voor mijn nieuws?

Geef een reactie

