h1

Bier + laptop = niet goed

23/06/2009

Afgelopen weekend knoeide ik per ongeluk (knoeien doe je nu eenmaal niet expres) een beetje bier op het toetsenbord van mijn Apple laptop.
Ik zei iets lelijks en schoot weg om iets te pakken om mee te deppen.
De IT-beheerder in huis zei iets nog veel lelijkers en trok meteen de stekker uit de laptop – net nadat er een kleine ‘pats’ uit het apparaat te horen was…..
Batterij er uit gehaal en zoveel mogelijk drooggedept. Daarna zat er niet anders op dan te wachten tot alles heelmaal gedroogd was.

Zondag avond met gekruiste vingers de laptop weer aangezet maar er gebeurde niets. Dood of in ieder geval in zware coma.
De systeembeheerder had intussen het internet al afgezocht op iBook, toetsenbord, bier en openmaken. Dat leverde een hoop foto’s van blote computers en forumdiscussies op. En de hoop dat het wellicht toch misschien een zekering zou kunnen zijn.

Maandag mocht iBook mee naar het werk en op een antistatische mat vond de operatie plaats. Helaas heeft mijn model geen zekering maar na schoonmaken van wat oxidatie met alcohol ontwaakte iBook uit de coma. Vreugde alom!

Gisterenavond maakte ik eerst een nieuwe backup (je kan niet weten) en maakte mijn vaste rondje langs een aantal websites. Alles ging goed alleen schoot bij sommige sites ineens het beeld helemaal naar beneden. Beetje vreemd maar niet erg.

Toen begon ik aan een email. Sommige toetsen voelden niet helemaal goed, zo leek de spatiebalk een beetje wiebelig. Dat kan ook verbeelding zijn geweest maar in ieder geval bleek al gauw dat de spaties een eigen leven gingen leiden. Tikte ik een zin, begon opeens de cursor ‘weg’ te lopen en was niet meer te stoppen. Het zag er wel lachwekkend uit maar na een paar keer houdt het wel op om leuk te zijn.
Een paar pijltjestoetsen indrukken hielp soms wel, soms ook niet.

De systeembeheerder begon weer fanatiek te googlen en vond mensen met melk achter hun scherm, nog meer open computers en weinig informatie over het repareren van toetsenborden.

Over twee weken komt er een nieuwe MacMini.

Geef een reactie

