h1

Waarom ik een fiets koop in Zambia

22/07/2011

Dat kan je zo hebben, dat een bepaald onderwerp regelmatig opduikt in je omgeving.  Voor mij is dat de laatste tijd geld en vertrouwen. Het Broodfonds bijvoorbeeld waar je een groep mensen zo vertrouwd dat je ze geld wild geven als ze ziek zijn. En er net zo hard op vertrouwt dat zij hetzelfde voor jou doen.

Ik geloof ook in ‘forward payment’ of in goed Nederlands ‘wie goed doet, goed ontmoet’. Helpen daar waar het kan zonder direct iets terug verwachten. Daarom doen we niet aan Marktplaats maar geven het liever weg of brengen het naar de Kringloopwinkel. Daarom doe ik hier en daar vrijwilligerswerk.

Er zijn uitschieters in deze wereld: mensen die met kop en schouders boven anderen uitsteken. Ook op het gebied van je inzetten voor anderen.
Voor één vraag ik graag wat extra aandacht: Elden Nelson. Maar beter bekend als Fatty van de FatCyclist.com. Zijn weblog kwam ik bij toeval tegen, al jaren geleden, en ik blijf hem volgen.

De Fat Cyclist gaat over fietsen, vooral over mountainbiken. En ik hou helemaal niet van fietsen. Maar ik houd wel van zijn humor en enthousiasme en dat zijn de twee eigenschappen die hij regelmatig volop inzet om geld in te zamelen voor LiveStrong. Zijn vrouw Susan overleed een paar jaar geleden aan de gevolgen van borstkanker, na jaren lange strijd en pijn.
En ik ben niet de enige die valt voor zijn enthousiasme en humor: regelmatig kan hij acties organiseren waarbij mooie (fiets)prijzen te winnen zijn.

Een mooi voorbeeld is Johan Bruyneel die, in reactie op een open sollicitatie van Fatty voor de wielerploeg van Lance Armstrong, reageerde met een uitdaging.  Je leest er hier alles over. Johan Bruyneel heeft namelijk zelf ook een goed doel: World Bicycle Relief dat fietsen regelt voor kinderen in Zambia zodat ze naar school kunnen.
De uitdaging: zamel genoeg geld in voor 1000 fietsen. En die zijn $134 per stuk.
Na ruim een dag zijn er al meer dan 200 fietsen betaald : ruim $25.000.

Door een artikel van een Amerikaan in Utah, US over een weddenschap met een Belgische ploegleider rijdt er straks mede door mij een kind op de fiets naar school in Zambia.

En dat allemaal omdat ik een wildvreemde vertrouw met mijn geld. Omdat ik er oprecht vertrouwen in heb dat het goed besteed wordt. Omdat het fantastisch moet zijn voor die kinderen in Zambia dat er overal op de wereld mensen zijn die mee willen betalen aan hun toekomst. Zodat ze naar school kunnen en op hun beurt weer iets kunnen betekenen voor anderen.

Meer weten: hier kun je alles lezen. En doe mij en jezelf een plezier en lees ook zijn andere stukjes. Want het allermooiste wat je iemand kan geven is een gulle lach – en doet Fatty regelmatig.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

